آیا می دانید بازاریابی در پیج اینستاگرام شما چقدر موثر است؟ آیا از نحوه تعامل پست های خود با فالوورهایتان آگاه هستید؟آیا می توانید بگویید که چند نفر بر روی لینک پرووفایل شما کلیک کردند تا به سایت شما دسترسی پیدا کنند یا چند نفر برای اطلاعات بیشتر به شما پیام دادند؟
آیا می توانید بگویید چه تفاوتی بین پیج های اینستاگرام باده هزار فالوور و پیچی با صد فالوور وجود دارد؟ ساده است....اولین اکانت درک بهتری از خواسته های مخاطبین خود دارد و طراحی پیچ خود را مطابق با حرکت کاربران خود انجام می دهد. آنچه را که کاربران به آن نیاز دارند یا آرزو می کنند ، برای آن هدف طراحی کرده است و به آنها پاسخ داده است.
چگونه می توان به این اطلاعات آماری دسترسی پیدا کرد: در برنامه تحلیلی اینسایت (Insights) اینستاگرام.
در اینسایت (Insights) اینستاگرام با استفاده از داده های آماری ارایه شده به تجزیه و تحلیل پست های خود بپردازید.اول از همه ، بیایید به یک سوال اساسی پاسخ دهیم:آیا همه نمایه ها دارای تجزیه و تحلیل هستند؟
به طور رسمی ، ویژگی Insights فقط برای حساب های تجاری در دسترس است.همانطور که گفته شد ، هر پروفایل اینستاگرام می تواند به یک نمایه تجاری تبدیل شود ، بنابراین اگر اکنون به Insights دسترسی ندارید ، می توانید اکانت خود را به یک پروفایل تجاری تبدیل کنید.

از سال ۲۰۱۹ به بعد وجود اینستاگرام نه تنها برای بازاریابی رسانههای اجتماعی بلکه برای ایجاد گروهها و کمپین ها و تعامل روزانه با کاربران نیز حیاتی است.به همین دللایل است که باید نگاهی ویژه به تحلیلهای اینستاگرام نگاهی بیاندازید.
- رشد فالوورها
- اطلاعات جمعیتی مخاطبان
- میزان کلیک ها
- ترافیک های وب سایت
- تعداد کاربرهای منحصر به فردی که با پست های شما تعامل دارند (reach)
- تعداد کل دفعاتی است که مرورگرهای رسانههای اجتماعی محتوای شما را نشان میدهند(Impression)
تحلیلهای اینستاگرام چیست؟
پیشنهاد نئولایز:صفر تا صد تبدیل یک پیج معمولی اینستاگرام به یک پیج عالی ؟
تحلیلهای اینستاگرام (Instagram analytics) برای آنالیز صحیح پست ها و شناسایی رفتار مخاطبان پس از دیدن پستهای شماست.
در حالی که شاخصه های اینستاگرامی داده های آماری هستند، تحلیلهای اینستاگرام به شما در آنالیز داده های آماری کمک می کند. به طور مثال، تعداد فالوورهاداده آماری است در حالی که میزان رشد دنبالکننده ( تعداد دنبالکنندگان شما با چه سرعتی در حال رشد است) یک تحلیل است.
تحلیلهای اینستاگرام یکی از بهترین راهها برای شناخت شکستها و موفقیّتهای پیج شماست. با بررسی دقیق آنها میتوانید بازخوردهایی مناسبی برای کمک به بهبود استراتژی رسانهٔ اجتماعی به دست آورید.
دو راه اصلی برای دسترسی به تحلیلها دربارهٔ حساب شما وجود دارند: از طریق ابزار داخلی اینستاگرام به نام اینسایت اینستاگرام (Instagram Insights) یا از طریق ابزارهای پولی مانند Measure.
اینسایت اینستاگرام (Instagram Insights) چیست؟
اینسایت اینستاگرام (Instagram Insights) ابزاری برای تحلیل پستها و تعامل فالوورهای شماست. این ابزار به شما دادههای مختلفی را نشان میدهد؛ از تعداد کاربرانی که پروفایلتان را در هفتهٔ گذشته بازدید کردهاند تا اینکه چه زمانی فالوورهای شما آنلاین هستند.
این ابزار تنها برای پروفایلهای تجاری (bussiness) فعال است یا اکانتهایی که نرخ تعامل (engagement) بالایی دریافت میکنند.
تنها نقطه ضعف این ابزار تحلیلی اینستاگرام محدود بودن دامنه دادهها است. برای بیشترشاخصه هاشما تنها میتوانید عملکردتان در هفتهٔ جاری نسبت به هفتهٔ پیشین را مقایسه کنید و برای بازه زمانی کوتاه مدت طراحی شده است.
از دیگر ویژگی های اینسایت اینستاگرام( Instagram Insights) می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- نمودارهای افزایش فالوورها
- تعیین بازه زمانی فعالیت فالوورها
- توزیع مخاطب بر اساس سن و جنس
- توزیع مخاطب بر اساس مکان(شهرها و کشورها)
- نرخ تعامل در هر محتوا .
- زمان مطلوب ارسال پستها.
مراحل دسترسی به اینسایت اینستاگرام
اگر شما یک پروفایل حرفه ای (business profile) دارید، دسترسی به اینسایت(Insights)اکانتتان بسیار آسان است.
توجه داشته باشید که اینسایت در حال حاضر برای کاربران کامپیوتر (دسکتاپ) امکانپذیر نیست برای دیدن آن شما میبایست اپلیکیشن اینستاگرام را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.
بعد از باز کردن اپلیکیشن تنها این قدمها را دنبال کنید:
- مرحله اول: با کلیک بر روی عکس پروفایل در گوشه پایین سمت راست صفحه به پروفایل خود بروید.(عکس۱)
- مرحله دوم: آیکون گزینهها
را در گوشهٔ بالا سمت راست لمس کنید.(عکس۲)


- مرحله سوم:گزینه اینسایت (Insights) را در بالای فهرست انتخاب کنید.(عکس ۳)
- مرحله چهارم:حالا میتوانید مشاهدات و تحلیلهایی دربارهٔ حساب اینستاگرامی خود ببینید. سه پنجره فعّالیّت، محتوا و مخاطب وجود دارند.(عکس ۴)


پارامترهای اینسایت اینستاگرام( Instagram Insights):
سه پارامتر اصلی در اینسایت اینستاگرام وجود دارند: فعالیّت (Activity)، محتوا (Content) و مخاطب (Audience).
۱-اینسایت(Insight) اینستاگرام :فعالیتها (Activity)
این پارامتر اطلاعاتی از قبیل اینکه چه تعدادی از کاربران با محتوای شما تعامل داشتهاند و یا چه تعداد از پستهایتان برای دیگران ارسال می شود ارایه می دهد. این بخش به دو زیرگروه تعاملها (Interactions) و دیسکاوری (Discovery) تقسیم میشود.
تعاملها (Interactions)
فاکتورهای تعیین کننده نرخ تعاملات در insight اینستاگرام
- تماس (call)-- تعداد دفعاتی که کاربران روی نمایه اینستاگرام (Instagram profile) شما روی "call" ضربه زده اند
- نظرات (Comments)- تعداد نظرات کاربران در مورد پستهای پیجتان
- ایمیل(Email) - تعداد دفعاتی که کاربران روی "ایمیل" در نمایه اینستاگرام شما ضربه زده اند
- لایک ها(Likes) - تعداد لایک هایی که پست های شما دریافت کرده است
- بازدید از پروفایل (Profile Visits)- تعداد کاربرانی که از پروفایل اینستاگرام شما بازدید کرده اند
- کلیک های وب سایت (Website Clicks )- تعداد کاربرانی که روی لینک در پروفایل اینستاگرام شما کلیک کرده اند
دیسکاوری (Discovery)
دیسکاوری ها در این بخش عملکرد کلی و تاثیرگذاری محتوای پیج اینستاگرام شما بر روی بازدیدکنندگان نشان می دهد. دیسکاوری هادو فاکتور ریج(Reach)و ایمپرشن ( Impression) را مورد بررسی قرار می دهد.
- ریج ها(reach):تعداد اکانت های یونیک که پست شما رو دیدندممکن است که یک نفر چندین بار پست شما را ببیند اما برای شما یک ریج( reach) به حساب می آید.
- ایمپرشن ها(Impression): تعداد کل دفعاتی است که پست شما دیده شده
۲- اینسایت (Insight) اینستاگرام :محتواها (post)
پارامتر دوم در اینسایت اینستاگرام محتوا هستند. در محتواها صحبت از این است که پستها و استوریهایتان مستقلاً چه عملکردی داشتهاند. این پارامتر۳ زیرگروه دارد:
- پستهای فید :عکس ها و فیلم هایی که در بالای پیج خود به اشتراک می گذارید
- استوری:داستانهای اینستاگرام
- تبلیغات.پستهای تبلیغاتی که به اشتراک می گذارید
پستهای فید: پستهای معمولیتان چه نوع عملکردی داشتهاند – خیلی واضح و مشخّص است. این ویژگی این امکان را میدهد که پستهای خود را بر اساس شاخصه های مختلف دستهبندی و مشاهده کنید؛ مانند ریج ها، نظرها، لایکها، دنبالکنندگان و ...
پستهای فید امکان تنظیم بازهٔ زمانی این سنجههای عملکرد (۷ روز گذشته، ۳۰روز گذشته، ۳ ماه، ۶ ماه، یک سال، دو سال) و همچنین امکان فیلتر پستها بر اساس فرمت را میدهد (عکس، ویدئو، پست های تبلیغاتی). تحلیلها در اینسایت اینستاگرام دربارهٔ عملکرد پستها احتمالاً کاملترین و مفیدترین بخش این ابزار هستند.فاکتورهای تعیین کننده در پستهای اینستاگرام
- کامنتها Comments : تعداد دقیق کامنت هایی که در زیر پست های شما گذاشته شده اند.
- ایمیل Email : تعداد افراد غیر تکراری که بر روی دکمه Email موجود در صفحه اینستاگرام شما کلیک کرده اند.
- تعاملات Engagement : تعداد حساب های منحصر به فردی که پست های شما را لایک یا ذخیره کرده و یا در زیر آن ها کامنت گذاشته اند.
- فالوورها Follows : تعداد دقیق افرادی که به خاطر پست هایتان حساب شما را فالو کرده اند.
- پیامهای مستقیم Get Direction : تعداد افرادی که به خاطر پست هایتان بر روی آدرس جغرافیایی شما یا همان گزینه Directions کلیک کرده اند.
- ایمپرشنImpressions : مجموع دفعاتی که پست های شما توسط کاربران اینستاگرام دیده شده است.
- لایکها Likes : تعداد دفعاتی که پست های شما توسط کاربران اینستاگرام لایک شده اند.
- نمایش پروفایلProfile Visit : مجموع دفعاتی که پروفایل شما توسط کاربران دیده شده است.
- ریج Reach : مجموع کاربران غیرتکراری که از پست های شما بازدید کرده اند.
- دخیره Saved : تعداد اکانت های منحصر به فردی که از پست های شما را ذخیره کرده اند.
- گزینه Website Clicks : مجموع دفعاتی که کاربران از طریق پست های شما بر روی آدرس وبسایت شما کلیک کرده اند.
استوری ها:همانند پستهای فید، بخش استوری میگوید که استوریهای شما در تحلیل های آماری چه عملکردی داشتهاند. با این حال، تنها میتوانید آمارهای ۲۴ ساعت گذشته، ۷ روز گذشته و ۱۴ روز گذشته را ببینید.
- ایمپرشن Impressions : تعداد دفعاتی که استوری شما توسط کاربران مشاهده شده است.
- ریجReach : تعداد اکانت های غیرتکراری که از استوری شما بازدید کرده اند.
- خروج Exited : تعداد دفعاتی که کاربران از یک استوری خارج می شوند.
- ریپلای Replies : مجموع Replyهایی که از طرف کاربران برای استوری شما ارسال شده است.
- مشاهدات Viewers : تعداد افرادی که از استوری شما بازدید کرده اند.
- رد کردن Skipped : تعداد کاربرانی که استوری را به سرعت رد کرده اند.
- برگشت Backwards : مجموع افرادی که از یک استوری به عقب بازگشته اند.
- داستان بعدی Next Story : تعداد دفعاتی که کاربران با فشردن انگشت دست بر روی صفحه به استوری های بعدی شما رفته اند.
- Back
- Replies
- Calls, Emails, Texts
- Follows
- Link Opens
- Exited
- Forwards
- Next Story
- دموگرافی مخاطبین(Audience demographics)جنسیت ، سن و موقعیت مکانی افرادی که پست شما را مشاهده کرده اند
- تعاملات(Engagement ):تعداد لایکها و کامنتها و ذخیره پستها.
- ایمپرشن(Impressions):تعداد پستهای دیده شده شما در یک بازه زمانی
- تعداد( Profile Visit )از طریق پست های پروموت شده-
- میزان ریج ها(reach):تعداد حساب های منحصر به فردی که پست های شما را مشاهده کرده اند.
۳-مخاطب شناسی:
آخرین و سومین پنجرهٔ اینسایت(Insights) اینستاگرام، مکانی برای ارائهٔ آمارها و رفتارهای مخاطبان است.
در قسمت مکانهای برتر (Top locations) میتوانید ۵ شهر و کشور برتری که فالوورهایتان در آن زندگی میکنند را ببینید. در بازهٔ سنّی، شما میتوانید تقسیمبندی سنّی فالوورهایتان و همچنین تفاوت این تقسیمبندی میان زنان و مردان را ببینید.در بخش جنسیّت، میتوانید تعادل جنسیّتی طرفداران خود را ببینید. شاید این مهمترین بخش باشد، در دمو گرافی فالوورهایتان، میتوانید ساعتها و روزهایی از هفته که فالوورهای آنلاین را ببینید. این داده های آماری برای پیدا کردن بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام حیاتی است.
- رشد فالوورها در یک بازده زمانی مشخص (کاهش یا افزایش)
- پراکندگی موقعیت مکانی فالوورهای پیجتان(top location)
- پراکندگی جغرافیایی فالوورها بر اساس جنسیت


بله اینها تحلیلهای بسیاری هستند. شما به هیچ وجه دچار کمبود اطّلاعات برای شکل دادن به استراتژی اینستاگرامی خود نمیشوید. حالا مسئله این است که باید بر روی کدام معیارها تمرکز کنید.
بهترین معیارها برای آنالیز اینستاگرام کدامند؟
اگر شما در تجارت اینترنتی کار میکنید فروش، دریافت کلیکهای وبسایت و تبدیل (به مشتری) بیشتر از مثلاً بازدید ویدئو در اینستاگرام برایتان اهمیّت دارد. در حالی که یک ادمین رسانهٔ اجتماعی در یک دانشگاه به دنبال ایجاد یک جامعه [اینترنتی] در دانشگاه است و احتمالاً میبایست بیشتر به میزان تعامل کاربران با پستها توجه کند.
تمام پارامترهای اینستاگرام برابر نیستند. برخی میگویند بهترین محتوایتان کدام است و دادههای خوبی در این باره ارائه میدهند ولی دیگران چیز زیادی ارائه نمیدهند. در اینجا به پنج سنجهٔ برتر برای بهبود استراتژی رسانهٔ اجتماعی اشاره میکنیم.
۱-شاخصه های آنالیز اینستاگرام :رشد فالوورها

تعداد فالوورهای اینستاگرام ممکن است تحلیلی سادهای باشد ولی از اهمیّت بالایی برخوردار است. تعداد فالوورهایی که دارید بر روی عملکرد کلّی حساب اینستاگرامی شما در لایههای مختلف تأثیر میگذارد.
فکر کنید! آیا میخواهید ریج های(reach) پستهای خود را افزایش دهید؟ هرچه تعداد فالوورهای شمابیشتر باشد، ریج های(reach) بیشتری دارید. آیا میخواهید تعامل بیشتری بر روی کلیکهای وبسایتتان به دست آورید؟ هرچه تعدادفالوورهای بیشتر باشند، تعامل و کلیک بیشتری به دست میآورید.

دقیقتر بگوییم، رشد فالوورها راهی عالی برای تحلیل اکانتهای اینستاگرام شماست. نه تنها میبایست تعداد فالوورهایی که در هفتهها، ماهها و سالهای اخیر به دست آوردهاید را بررسی کنید بلکه سرعت رشد تعداد فالوورهایتان را نیز میبایست زیر نظر داشته باشید.
میزان رشد دنبالکننده و تعداد دنبالکننده
۲-شاخصه های آنالیز اینستاگرام :آمار جمعیتی مخاطبان

سرعت رشد فالوورهای شاخصه ای مفید است ولی در عین حال دموگرافی مخاطبین نیز امری ضروری است.چه بخواهید نرخ تعامل با پستها را افزایش دهید، جریان ترافیک وب ایجاد کنید یا فروش به دست آورید، شناختن مخاطبانتان برای داشتن یک استراتژی موفّق اینستاگرامی حیاتی است. درک جامع از آمار جمعیّتی مخاطبان امکان بهبود محتوا را میدهد و همچنین اطمینان حاصل میکند که فالوورهایتان نمودی از مخاطبان هدفتان هستند.
اینسایت(Insights) اینستاگرام تحلیلهای بسیار خوبی دربارهٔ دموگرافی مخاطبانتان میدهد. میتوانید جنسیّت و سن فالوورهایتان و همینطور پنج شهر و کشور برتر براساس تعداد دنبالکنندگان را ببینید.

چگونه از آمار جمعیّتی مخاطبانتان بهره ببرید
بهترین استفاده از دادههای آمار جمعیّتی مخاطبانتان، جامعه هدفی برای خود طراحی کنید.چه کسانی را میخواهید بیشتر از همه جذب کنید؟ چه سنّی دارند؟ کجا زندگی میکنند؟ به چه زبانی سخن میگویند؟اکنون می توانید تشخیص دهید که فالوورهای واقعی شما چه قدر به مخاطب ایدهآلتان نزدیک هستند.
اگر تفاوت بسیار ی با معیارهای شما در مورد مخاطبینتان است باید استراتژی محتوای خود را بازبینی کنید. چطور؟ میتوانید سبک و نوع تصاویر، ویدئوها و نوشتههایتان را تغییر دهید تا آنها برای افرادی که میخواهید جذب کنید مناسبتر باشند؟ میتوانید محتوایتان را بهتر تدوین کنید تا برای افرادی که شما را دنبال میکنند جذّابتر باشد و به علایق آنها نزدیکتر.
۳-شاخصه های آنالیز اینستاگرام :کلیکهای وبسایت
کلیکهای وبسایت اینستاگرام (Instagram website clicks) معیاری است برای تعداد افرادی که از پروفایل اینستاگرامتان بر روی لینک وبسایت کلیک کردهاند.
این معیار برای برخی پیج های اینستاگرامی بسیار حیاتی است. اگر اولویّتان در اینستاگرام ایجاد ترافیک وب، تبدیل (به مشتری) یا فروش است، میبایست به تحلیلهای کلیک وبسایت توجه کنید.
از سویی دیگر اگر در اینستاگرام هستید بیشتر برای ایجاد یک کمپین (community) و افزایش آگاهی، نیازی به بررسی دقیق ترافیک وب اینستاگرام ندارید.
برای بیشتر اکانتها، اینستاگرام به عنوان یک کانال برندسازی و جامعهسازی بهتر عمل میکند تا کانال فروش و ترافیک وب. با این حال، محبوبیّت رو به رشد اینستاگرام و گشایش گزینههای تجارت الکترونیک مانند پستهای خرید به این معناست که این شبکه را نباید به عنوان راهی برای افزایش ترافیک و فروش نادیده گرفت.
اگر شما کلیکهای وبسایت بسیاری دریافت میکنید، احتمالاً به این معناست که بازدیدکنندگان زیادی به پروفایلتان و فراخوان به اقدامی (Call to Action) قانعکننده در بیو صفحهتان دارید (همانطور که ما در بهترین عادات ساختن یک صفحهٔ حرفهای اینستاگرام پیشنهاد میکنیم).
اگر کلیک دریافت نمیکنید، میبایست فراخوان به اقدام و لینک در بیو را مرتباً عوض کنید. همچنین میتوانید مردم را به URL مورد نظر خود با الصاق آن در متن پست یا آخرین استوری و گفتن اینکه «لینک در بیو» قرار دارد، راهنمایی کنید.
۴-شاخصه های آنالیز اینستاگرام: ترافیک وب
مشاهدات اینستاگرام در بخش فعّالیّتها در تعاملها دادههای اولیّهای دربارهٔ اینکه چند نفر بر روی لینک بیو شما در هفتهٔ گذشته کلیک کردهاند ارائه میدهد. در حالی که این شروع خوبی به حساب میآید، میتوانید اطّلاعات با جزئیّات بیشتری با استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس یا فیسبوک پیکسل دریافت کنید.
برای دیدن اینکه چه میزان ترافیک به وبسایتتان از طریق اینستاگرام میآید (به همراه دادههای بسیار دیگر) پیشنهاد ما اضافه کردن یک کد UTM به لینک در بیو، کوتاه کردن آن با یک کوتاه کننده URL و سپس دیدن دادههای گوگل آنالیتیک بر روی این URL است. اگر بیشتر علاقهمند به تحلیل تبدیل (به مشتری) از تبلیغاتتان هستید، میتوانید با استفاده از فیسبوک پیکسل تعداد تبدیلها را پیگیری کنید.
۵-شاخصه های آنالیز اینستاگرام:ریج ها(reach)

ریج در اینستاگرام (Instagram reach) چیست؟ در وهلهٔ اول یک معیار است که میگوید چه تعدادی از کاربران پستتان را دیدهاند. هر حسابی که تصویر، ویدئو، یا استوریتان را میبیند به عنوان یک حساب که محتوایتان به آن رسیده است، حساب میشود.
تفاوت ریج (reach) و ایمپرشن(impersion)در اینستاگرام چیست؟
در حالی که بازدید (impressions)، هر بار که محتوایتان دیده میشود، حساب میشود، ریچ(Instagram reach) تنها یک بار برای هر کاربر یونیک محاسبه می شود.پیشنهاد نیولایز به شما این است که به ریچ(Instagram reach) به جای بازدید نگاه کنید، زیرا که بازدید (impressions)،بیشتر شاخصه ایی سطحی است.
همیشه ایمپرشن بیشتری از (Instagram reach) خواهید داشت، ولی بازدید به شما چیز زیادی نمیگوید. اگر فردی هشت بار از روی عکستان رد شود بدون اینکه به آن واقعاً نگاه کند، هشت بازدید خواهید گرفت.آیا این بازدیدها به شما یا برندتان بیشتر کمک میکرد اگر آن فرد یک یا دو بار از روی عکستان رد میشد؟ احتمالاً نه. اگر آنچه واقعاً میخواهید بدانید این است که چند نفر محتوایتان را دیدهاند، ریچ(Instagram reach) میزانی دقیقتر است.
اینسایت اینستاگرام نشان میدهد محتوایتان به چند حساب در هفتهٔ گذشته رسیده است. این اطّلاعات در پنجرهٔ فعّالیّت موجود است و شامل تعداد افرادی که در هر روز محتوایتان به آنها رسیده نیز میشود. همچنین میتوانید ریچ(Instagram reach) هر پست و استوری را در پنجرهٔ محتوا در زمانهای مختلف با تنظیم فیلتر ببینید.
چرا ریج( reach) مهم است؟
ریج (reach) ها شاخصه مفیدی است زیرا میگوید کدام پستهایتان در فید بیشتر افراد نشان داده میشود. عوامل بسیاری بر روی ریچ(Instagram reach) در اینستاگرام تأثیر میگذارند:
- چند نفر با پستتان بعد از دیدن آن تعامل دارند،
- چه مدّت آن را میبینند
- چه زمانی آن را منتشر کردهاید.
ریج (reach) در کل میگوید که پستهایتان چه قدر محبوب هستند، آیا در زمان مناسب منتشر شده و تعاملپذیر هستند؟
اگر درصد بالایی ازفالوورهایتان پستهای شما را دیدهاند، این نشان میدهد که کاربران زمان زیادی را برای دیدن و تعامل با آنها صرف میکنند. یا به این معناست که برنامهریزی پست کردن شما در حال جواب دادن است. یا شاید هر دو – چک کردن میزان تعامل به شما در درک این موضوع کمک میکند.
اگر متوجّه شوید که ریج (reach)میانگینِ پستهایتان رو به کاهش است، به زمانی که پستها را منتشر میکنید و زمانی که فالوورهایتان آنلاین هستند توجّه کنید. همچنین چک کنید که آیا نرخ تعامل با پستهایتان نیز در حال کاهش است یا خیر.
۶-شاخصه های آنالیز اینستاگرام:تعاملات(interaction)
پیشنهاد نئولایز:چگونه بازگشت سرمایهٔ رسانهٔ اجتماعی را اثبات و ارتقاء دهیم
تعامل، سلطان اینستاگرام است. اینستاگرام شبکهای عالی برای تعامل با فالوورها و مشتریان، ایجاد مکالمه، و تشکیل کمپینهای اجتماعی است. در حقیقت، اینستاگرام بالاترین میزان میانگین تعامل برای شرکتها و صاحبان تجاری را در میان تمام رسانههای اجتماعی بزرگ دارد.
برای هر ادمین رسانهٔ اجتماعی یا بازاریاب دیجیتال که به دنبال سنجّش موفقیّت محتوا در اینستاگرام است، نرخ تعامل بهترین نقطهٔ شروع است.
چرا؟ به این خاطر که الگوریتم اینستاگرام پستهایی که تعامل خوبی دارند را ارتقا میدهد. اینکه چه پستی در فید کاربران بالاتر قرار میگیرد بستگی به میزان تعامل پستها و سرعت تعامل افراد بعد از منتشر شدن دارد.
این امر منطقی شهودی دارد. اینستاگرام میخواهد تجربهای مثبت برای کاربران ایجاد کند، پس به پستهایی که مردم بیشتر از همه تعاملپذیر مییابند اولویّت میدهد.
ولی تعامل در اینستاگرام واقعاً به چه معنی است؟ تعامل تعداد کل لایکها، نظرها، و ذخیره کردنهای یک پست است. میتوانید تعامل کل تمام پستهای خود را با تنظیم فیلترها در پنجرهٔ محتوا در اینسایت اینستاگرام ببینید.
نرخ تعامل در اینستاگرام
پیشنهاد نئولایز:افزایش لایک در اینستاگرام : ۳۰ ایده استراتژی و توصیّه
ولی میزان تعامل چیست؟ میزان تعامل برای تشخیص اینکه پستهایتان چه قدر جالب هستند، شاخصه ایی بهتر از خود تعامل است. میزان تعامل میگوید که چند درصد از افرادی که پستتان را دیدهاند با آن تعامل داشتهاند.
وقتی که میزان تعامل در اینسایت(Insights) اینستاگرام نشان داده نمیشود، میتوانید به راحتی آن را خودتان محاسبه کنید. تنها کافی است که تعداد کل تعاملها با پست را تقسیم بر ریج های(reach)کل پست کنید، و سپس عدد به دست آمده را ضربدر ۱۰۰ کنید تا درصد آن را به دست آورید.
فرض کنیم که آخرین عکستان ۱۰۰ تعامل به دست آورده است و1000 ریج(reach)..
۱۰۰ تقسیم بر ۱۰۰۰ ضربدر ۱۰۰. میشود ۱۰٪ میزان تعامل.
میزان تعامل خوب برای یک برند در اینستاگرام چیست؟ بر اساس پژوهش های صورت گرفته هر رقمی بالای ۱٫۷۵٪ بعد از تغییرات جدید الگوریتم بالاتر از میانگین است.
آیا استفاده از یک ابزار تحلیل اینستاگرام را باید در نظر داشت؟
حالا که ما پنج معیار برتر را مرور کردهایم، باید پیج اینستاگرام خود را مورد بررسی قرار دهید، امکان دارد مطمئن نباشید که اینسایت اینستاگرام به تنهایی میتواند تحلیلهای مورد نیاز را ارائه دهد.این بستگی به میزان دادههای مورد نظرتان و منابع موجود دارد. قطعاً، مزایا و معایبی در دیدن تحلیلهای داخلی اینستاگرام و ابزارهای خارجی وجود دارند. بیایید آنها را مقایسه کنیم:
پیشنهاد نئولایز:۴۳ آمار اینستاگرام سال ۲۰۱۹ که باید بدانید
مزایای ابزارهای تحلیلی اینستاگرام:
- بازههای زمانی نامحدود
- گزارشهای دادهای قابل تنظیم
- گراف و جدولهایی که درک آنها راحت است
- رایگان
- دسترسی راحت و سریع
- بررسی اجمالی از پارامترهای اولیّه
- طراحی و چیدمان جذّاب
معایب ابزارهای تحلیلی اینستاگرام:
- یا هزینه بردار هستند یا نسخهٔ رایگان آنها محدودیّت زمانی دارد
- برای استفاده میبایست به حساب اینستاگرام متّصل شد
- محدودیّت بازههای زمانی
- تنها بر روی گوشی موبایل موجود است
- بسیاری از پارامترهای موردنظر را ندارند.
- برای دیدن روند دادهها در طول زمان میبایست به صورت دستی دادهها را ذخیره کرد
- برای دیدن شاخصه ها میبایست از یک برنامه/پلتفرم خارجی استفاده کرد

با نئولایر، میتوانید تمام پارامترهای کلیدی که برای استراتژی بهینهسازی اینستاگرام خود نیاز دارید پیگیری کنید. ما به شما این امکان را میدهیم که عملکرد کمپینهای اینستاگرامی خود را بررسی کنید، عملکرد پستهای خود را تحلیل کنید و دادههایی دربارهٔ جامعهٔ اینترنتی خود به دست آورید. همچنین امکان ایجاد و گرفتن خروجی گزارشهایی برای به اشتراک گذاشتن با تیم خود را میدهد.
منابع
- https://www.quintly.com/blog/how-does-instagram-insights-work
- https://napoleoncat.com/blog/understand-instagram-analytics/
- https://www.oberlo.com/blog/instagram-insights-guide












