مسابقات اینستاگرام، راهی عالی برای جلب توجّه به برندتان در این پلتفرم است که بیش از یک میلیارد کاربر دارد. مسابقهها و هدیهها به ایجاد تعامل و افزایش لایک اینستاگرام و بهبود معیارهای جذب مخاطب کمک میکنند و باعث میشوند الگوریتم اینستاگرام به محتوای شما توجّه بیشتری کند.
پیش از آنکه مسابقات اینستاگرام را شروع کنید، به چندین نکته باید دقّت کنید – اینکه چطور قوانین درستی وضع کنید تا اینکه چطور بهترین نتایج را به دست آورید.
قوانین مسابقات اینستاگرام
برای برگزاری مسابقات اینستاگرامی مسلماً به تدوین قوانین نیازمند هستید. قوانینی که شاید در نگاه اوّل دست و پاگیر باشد ولی برای اینکه مخاطبینتان مسابقه پیچ شما را به صورت رسمی قبول داشته باشند نیازمند رعایت این قوانین هستید.
از قوانین پیروی کنید
قوانین و مقرّراتی که مربوط به مسابقات اینستاگرام و اهدای جایزه میشوند، میتوانند پیچیده باشند – مخصوصاً در پلتفرمی که مسابقهٔ شما میتواند توسط افرادی از همه جای دنیا دیده شود.
بیشتر برندها عمداً قصد تخطّی از قوانین را هنگام اجرای یک قرعهکشی اینستاگرامی ندارند.
اگر با اینفلوئنسرها در اهدای جوایز همکاری میکنید. نکته ای که در این رابطه مهم به نظر می رسد اینکه چگونه فالوورهای خود را با این مسابقه درگیر کنیم تا بتوانیم حدّاکثر بهره را از برگزاری مسابقه داشته باشیم.
توجّه داشته باشید که با تبلیغات مؤثر دربارهٔ ارائه جایزه به مخاطبینتان می توانید اعتمادشان را جذب کنید. (به طور مثال با دادن نمونهای از محصولات خود به عنوان جایزه)، حتماً قوانین مربوط به افشای اطّلاعات را رعایت کنید.
مجموعهای از قوانین رسمی ایجاد کنید
به طور مثال، میتوانید قوانین مسابقات اینستاگرام خود را در وبسایتتان منتشر کنید و لینکی در پیچتان قرار دهید و سپس پیچتان را به طور مداوم تحلیل کنید. به این صورت می توانید پیچتان را از یک پیچ معمولی به پیچی عالی تبدیل کنید.
پیشنهاد نئولایز:نانو اینفلوئنسر مارکتینگ، تجارب من در افزایش دنبالکنندگان فعّال
همچنین میتوانید آنها را به عنوان اوّلین نظر در پستتان قرار دهید. در هر صورت مطمئن شوید که به مردم میگویید، کجا میتوانند تمام قوانین را پیدا کنند.
اگر مسابقه شما تنها برای افراد یک منطقهٔ جغرافیایی مشخّص طراحی شده، بهتر است این اطّلاعات را در پست قرار دهید، از آنجا که بسیاری از ورودیهای فاقد شرایط لازم از طرف افرادی است که بقیه قوانین را نمیخوانند.
بدون توجّه به اینکه کجا قوانین مسابقات اینستاگرام را قرار میدهید، آنها میبایست شامل این بند باشد که اینستاگرام را از هر مسئولیّتی در قبال مسابقه سلب میکند.
مشخّص کنید که اینستاگرام اسپانسر مسابقه نیست
طبق دستورالعمل تبلیغات اینستاگرام شما میبایست به شرکتکنندگان احتمالی بگویید که مسابقه شما «به هیچ وجه توسط اینستاگرام اسپانسر، حمایت یا مدیریّت نمیشود و اینستاگرام در آن نقشی ندارد.»
پیشنهاد نئولایز به شما: چگونه می توانید بازاریابی موفّقی برای محصولات خود در فضای مجازی داشته باشید.رسیدن به قلّه در فضای مجازی در کمترین زمان بهمراه ارائه راهکارهای عملی
تگ کردنهای نادرست را تشویق نکنید
پیشنهاد نئولایز:چگونه از هشتگ اینستاگرام برای گرفتن بهترین نتایج استفاده کنیم؟
در پیچهای معمولیتان حتماً جایی را برای نظرات یک پست در نظر گرفتهاید ولی تگ گردن پستتان بایستی منوط به همان پست باشد.
به طور مثال، نمیتوانید از آنها بخواهید برندتان را در عکسی که به محصول یا خدماتتان مرتّبط نیست، تگ کنند. (از آنها بخواهید از یک هشتگ برند شده استفاده کنند.) همچنین نمیتوانید از آنها بخواهید فالوورهای را در یک عکس تگ کنند مگر اینکه آن فرد واقعاً در عکس حضور داشته باشد. (تگ کردن دوستان در نظرات هیچ موردی ندارد.)
درخواست حمایت از اینستاگرام نکنید
موضع اینستاگرام در این زمینه بسیار مشخّص است: اگر از این پلتفرم برای مسابقهتان استفاده میکنید، میبایست همه چیز را خودتان جفت و جور کنید. آنها مشخّصاً میگویند که «شما را در مدیریّت تبلیغاتتان همراهی نمیکنند و نمیتوانند به شما دربارهٔ مجاز بودن استفاده از محتوای کاربران یا گرفتن هرگونه اجازه، توصیّهای بدهند.»
همچنین اگر مشکلی پیش بیاید، شما مسئول آن هستید: «اگر از خدمات ما برای مدیریّت تبلیغاتتان استفاده کنید، این کار را با مسئولیّت خودتان انجام میدهید.»
ایدههای مسابقات اینستاگرام
حالا که قوانین و چگونگی اجرای مسابقات اینستاگرام را میدانید باید در نظر بگیرید که چه نوع مسابقهای برای برندتان و اهدافتان برای این تبلیغ اینستاگرامی به خصوص، مناسب است.
برای برنده شدن لایک کنید و نظر دهید
یکی از رایجترین ایدههای مسابقات اینستاگرام استفاده از فالوورها و مدیریّت آنان است.. مدیریّت و طراحی صفحات اینستاگرام آن برای شما نیز آسان است زیرا نیازی به پیگیری هشتگها ندارد.
آسان بودن وارد شدن به این نوع از مسابقات در واقع میتواند برای بازاریابها چالش ایجاد کند. اگر از مسابقه به عنوان یک استراتژی دریافت لید* (lead) استفاده میکنید، میتوانید تعداد زیادی لید به دست آورید ولی ممکن است آنها از کیفیّت مناسب برخوردار نباشند، مخصوصاً اگر شما تنها از افراد درخواست لایک کنید.
درخواست یک نظر مرتبط به عکس مانند مثال کوزابلا تضمین میکند که مردم چیزی دربارهٔ برندتان از طریق مسابقه یاد میگیرند و میتواند افرادی که تنها به دنبال دریافت هدایا هستند را کنار بگذارد.
پیشنهاد نئولایز:7 نکته جادویی برای نوشتن بهترین کپشنهای اینستاگرام
پیشنهاد نئولایز:افزایش لایک در اینستاگرام : ۳۰ ایده استراتژی و توصیّه
مسابقهٔ کپشن عکس
در طبیعت انسان است که بخواهد طنز و ذکاوت خود را به نمایش بگذارد. مسابقهٔ کپشن عکس به طرفداران امکان انجام این کار را میدهد و همچنین وفاداری آنان به برند را نشان میدهد.
شما تنها به یک عکس جالب یا غیرمعمول نیاز دارید. آن را پست کنید و از طرفداران بخواهید کپشن خودشان را در زیر عکس بگذارند.
تیم هاکی گرگهای سادبری از این استراتژی برای به هیجان آوردن طرفداران برای بازی اوّل فصل، استفاده کرد. آنها به بهترین کپشن عکس در قسمت نظرات دو بلیط به بازی آغازین تیم هدیه دادند.

دوستت را تگ کن
یک مسابقه تگ کردن یک دوست میتواند راهی عالی برای شناسایی برندتان به افرادی باشد که ممکن است برندتان را نشناسند یا شما را در اینستاگرام دنبال نمیکنند باشد. ایدهٔ آن ساده است: از کاربران بخواهید دوستانشان را در قسمت نظرات پست تگ کنند تا هدیهای دریافت کنند.
هر فردی که تگ شده است مطّلع میشود و به احتمال زیاد روی آن کلیک میکند و پستتان را میبیند. اگر از آنچه میبینند خوششان بیاید، ممکن است یک فالوور جدید به دست آورید.
دانشگاه سنت فرانسیس خاویر از دانشجویان خواست تا سه دوست را برای بردن ۲۰۰ دلار در حساب دانشگاهیشان تگ کنند. با چیزی حدود ۲۵۰ شرکتکننده که سه دوست خود را تگ کردند، حساب فروشگاه X-Ring دانشگاه به حدّاقل ۱۰۰۰ دانشجو معرفی شد؛ نتیجهای قابل توجّه برای یک حساب تخصّصی که کمتر از ۱۰۰۰ دنبالکننده دارد.

طرح سؤال یا مسابقهٔ مهارت-محور
یک مسابقهٔ پرسش میتواند راهی عالی برای نشان دادن علاقه به برند باشد چون مردم به سؤالات پاسخ میدهند و نشان میدهند چقدر در مورد برند و محصولات و خدماتتان میدانند.
همچنین میتوانید پرسشهایی درباره موضوعی مرتّبط با برندتان بپرسید – به طور مثال یک شرکت مسافربری میتواند سؤالاتی دربارهٔ منطقهای که در آن تورهای خود را میفروشند بپرسد، به جای آنکه دربارهٔ خود تورها سؤال کند.
افرادی که تا آن زمان دربارهٔ برند شما چیز زیادی نمیدانند ممکن است شروع به تحقیق دربارهٔ پاسخها کنند و در این پروسه در مورد برندتان اطّلاعات کسب کنند.
یک گزینهٔ بسیار خوب دیگر، درخواست از طرفداران برای به نمایش گذاشتن تواناییهای آنها است که مرتّبط با محصول یا برندتان میباشد، مخصوصاً اگر محصولات یا منابعی ارائه میدهید که به افراد در یادگیری یا توسعهٔ همان تواناییها کمک میکنند. ورودیهایی که دریافت میکنید میتوانند دال بر کارآمدی محصولات شما باشند.
BeatJunkies.TV به طور مستمر چالشهایی در صفحهٔ اینستاگرامیاش میگذارد و دنبالکنندگان برای برنده شدن یک ماه عضویّت رایگان مهارت دیجی کردن خود را به نمایش میگذارند. به جای انتخاب برنده به صورت قرعهکشی، آنها فردی که بهترین است را انتخاب میکنند. زمانی که برنده اعلام میشود وجه تمایز ارسالی وی نیز اعلام میشود.

مسابقات با محتوای تولید شده توسط کاربران
مسابقات اینستاگرام، راهی عالی برای جمعآوری محتوایی از طرفداران است که میتوانید در میان کانالهای اجتماعیتان به اشتراک بگذارید. اطمینان حاصل کنید که در قوانین مسابقهتان آمده باشد که میتوانید عکسها و متنهایی که مردم میفرستند را منتشر کنید.
همچنین میتوانید از کاربران بخواهید که خودشان را در هنگام استفاده از محصولات شما نشان دهند، روایتی از اینکه چگونه محصولات یا خدماتتان زندگی آنها را بهبود بخشیده بیان کنید یا تنها عکسهایی که به محصول یا خدمات شما مربوط میشود را پست کنید (مانند عکسهایی از مسابقهٔ دو آنها برای یک شرکت لباسهای ورزشی، یا عکسهایی از سفر برای یک برند مسافربری).
ورودیهای مسابقه به Upwork منبعی عالی از محتوای تولید شده توسط کاربران دارد که در آنها دربارهٔ اینکه چه قدر خدمات آنها به خوبی کار میکند صحبت میشود و تأثیر مثبتی که میتواند بر زندگی افراد بگذارد به نمایش گذاشته میشود.این از هر نوع تبلیغات تولید شده توسط خود شرکت مفیدتر است.

مسابقهٔ استوری اینستاگرام
وقتی به اجرای مسابقات اینستاگرام فکر میکنید، استوری اینستاگرام را از یاد نبرید. میتوانید با استفاده از امکان سؤال استوری ورودی دریافت کنید و یک مسابقهٔ ۲۴ ساعته در صفحهتان برگزار کنید. سعی کنید از یک سؤال محرّک خوب برای درگیر کردن کاربران بهره ببرید.
همچنین میتوانید با استفاده از تبلیغات استوری اینستاگرام مسابقهای طولانیتر از ۲۴ ساعت برگزار کنید.
تولیدکنندهٔ خودرو آلمانی اوپل Opel از تبلیغات چرخفلکی در استوری اینستاگرام Carousel ads استفاده کرد و از کاربران خواست تا یک تست بدهند تا ببینند کدام مدل خودرو آدام اوپل ADAM با خصوصیّات آنها هماهنگتر است.تنها در دو هفته آنها بیش از ۱۸۰۰ ورودی دریافت کردند.
مسابقهٔ شکار اشیا
یک مسابقهٔ شکار اشیا (scavenger hunt) میتواند راهی جذّاب برای تعامل برندتان با جامعهٔ اینستاگرامیتان باشد. میتوانید از فید اینستاگرام استفاده کنید تا سرنخهایی ارائه دهید که افراد میبایست دنبال کنند تا جایزهای را پیدا کنند، یا به افراد فهرستی از چالشها با عکس بدهید که آنها میبایست انجام دهند و این عکسها را بر روی فید اینستاگرام یا استوریشان پست کنند.
مرکز آموزش کدگذاری دوماونتن دالاس DevMountain Dallas راهکاری بسیار خوب برای مسابقهٔ شکار اشیا انتخاب کرد و از مردم خواست تا اسباببازیهای پنهانشده در گوگل استریت ویو فضای مؤسسه آنها را پیدا کنند و از آنها اسکرینشات بگیرند. آنها از مردم خواستند تا ورودیهایشان را از طریق دایرکت اینستاگرام بفرستند ولی شما میتوانید از آنها بخواهید که ورودیها را پست کنند یا در استوری بگذارند.

چگونه مسابقات اینستاگرام را برگزار کنیم
پیشنهاد نئولایز:10 گام برای طراحی اهداف در اینستاگرام
اهدافتان را مشخص کنید
اوّلین قدم این است که بدانید دقیقاً چه چیزی را میخواهید با مسابقه به دست آورید. آیا میخواهید صفحهتان را به طرفداران احتمالی جدید معرفی کنید؟ دنبالکنندگان اینستاگرامی بیشتری به دست آورید؟ دادههایی از محتوای تولید شده توسط کاربران بسازید تا بعدها آنها را پست کنید؟ یا تنها بیشتر دربارهٔ اینکه مشتریانتان چگونه از محصولاتتان استفاده میکنند بیاموزید؟
پاسخ به این سؤال به شما کمک میکند مشخّص کنید چه نوع مسابقهٔ اینستاگرامی باید برگزار کنید و امکان سنجش نتایج را میدهد.
مانند اهداف برای هر استراتژی بازاریابی، اهداف مسابقات اینستاگرام شما باید S.M.A.R.T. باشند: مشخّص، سنجشپذیر، به دستآوردنی، مرتبط و بهموقّع. Specific, Measurable, Attainable, Relevant, Timely
جزییات را برنامه ریزی کنید
پیشنهاد نئولایز:هشت برنامه و راهکار عملی برای برنامهریزی در شبکههای اجتماعی
زمانی که اهدافی مشخّص و سنجّشپذیر به دست آوردید، میتوانید برنامهریزی کنید. اینجا چند سؤال کلیدی که باید در نظر داشته باشید را مرور میکنیم:
- از شرکتکنندگان چه کاری میخواهید؟ زمانی که پاسخ را به دست آوردید بیانیهای ساده بنویسید و در آن توضیح دهید که افراد چگونه میتوانند وارد شوند. به طور مثال، اگر از کاربران میخواهید عکسی با یک هشتگ بخصوص به اشتراک بگذارند، باید اینجا بگویید.
- قوانین و پارامترها چه هستند؟ تمام قوانین مسابقه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهید. میتوانید لینکی به صفحهٔ مسابقه بگذارید یا دربارهٔ مسابقه بلاگ کنید.
- آیا از یک هشتگ کمپین استفاده خواهید کرد؟ هشتگ، پیدا کردن ورودیها به مسابقات اینستاگرام شما را آسان میکند. اگر میخواهید از یک هشتگ استفاده کنید آنها را در همهٔ محتوای تبلیغاتیتان استفاده کنید. املای آن را چندینبار چک کنید و یک جستجوی اینستاگرامی انجام دهید تا مطمئن شوید هشتگ توسط برندی دیگر استفاده نشده است.
- چگونه برنده را مطلع میکنید؟ در مورد اینکه اعلام کردن برنده منطقی است یا خیر به خوبی فکر کنید، میتوانید تنها اعلام کنید که یک نفر برنده شده است. به طور مثال اگر شرکتکنندگان زیر ۱۸ سال سن دارند شاید تنها بگویید که یک برنده اعلام شده است ولی نام فرد را ذکر نکنید. به هر ترتیب، مشخّص کنید که چگونه برنده را مطّلع میکنید – به طور مثال از طریق دایرکت یا از طریق یک پست تگ شده.
شرکت کردن را برای مردم آسان کنید
به یاد داشته باشید که اینستاگرام در درجّهٔ اول یک شبکهٔ اجتماعی گوشی موبایل است. به این معنا که مردم صفحهٔ موبایل را لمس میکنند و بر روی کیبورد کامپیوتر تایپ نمیکنند، پس پروسهٔ ورودی میبایست آسان باشد. میزان کلیک کردن و تایپ کردنهای مورد نیاز را به حدّاقل برسانید تا تعداد ورودیها را به حدّاکثر برسانید.
یک جایزهٔ مناسب در نظر بگیرید
جایزهٔ شما میبایست آن قدر ارزشمند باشد که افراد را تحریک کند در مسابقه شرکت کنند ولی نه آن قدر ارزشمند که باعث ورودیهایی از طرف افرادی شود که اصلاً به برندتان علاقه ندارند. یک محصول نمونهای یا خدمات امتحانی میتواند هدیهٔ مناسبی برای اینستاگرام باشد که مشخّصاً افرادی که ممکن است به خرید کردن از شما در آینده علاقه داشته باشند را جذب میکند.
سریال تلویزیونی مستقل شرقنشینان EasrSiders حضور کوتاه در یکی از قسمتهای این سریال را به عنوان جایزهٔ یک مسابقهٔ اینستاگرامی انتخاب کرده بود – و نه در هر سکانسی بلکه در سکانس عروسی که طرفداران سریال به شدّت منتظر آن بودند.
این جایزه ارزش مادّی آن چنانی ندارد ولی برای طرفداران پر و پا قرص این سریال ارزش بالایی دارد.
همزمان در دیگر کانالها هم تبلیغ کنید
مطمئن شوید که طرفداران از مسابقه شما باخبر هستند حتّی اگر آنها شما را در اینستاگرام دنبال نمیکنند. هدایای خود را در دیگر کانالهای اجتماعی تبلیغ کنید تا ببشترین مخاطب ممکن را به دست آورد و ورودیها به حدّاکثر برسند. این همچنین راهی عالی برای اطمینان بخشیدن از اینکه افرادی که شما را در دیگر کانالهای اجتماعی دنبال میکنند دربارهٔ صفحهٔ اینستاگرامیتان مطّلعاند و به آنها اشاره میکنید که شما را در اینستاگرام نیز دنبال کنند.
زمانی که دربارهٔ مسابقات اینستاگرام در دیگر کانالها میگویید حتماً لینک ارائه دهید تا مردم به راحتی آن را پیدا کنند. این ممکن است به نظر بدیهی برسد ولی در کمال تعجّب این موضوع به شدّت میان کسب و کارها رایج است که مسابقات اینستاگرام را بدون ارائه لینک در توییتر تبلیغ میکنند. حتی اگر برخوردتان مشابه باشد ارائه یک لینک احتمال اینکه افراد بر روی آن کلیک کنند و در مسابقهٔ شما شرکت کنند بیشتر است.
تبلیغ مسابقهتان با استفاده از تبلیغات اینستاگرام به شما اطمینان میدهد که به جامعهٔ هدف مورد نظر خود خواهید رسید.
نتایج را بسنجید
معیارهای کلیدی خود را انتخاب کنید و اینکه هر چند وقت یکبار آنها را پیگیری میکنید. به طور مثال، میتوانید این موارد را در نظر بگیرید:
پیشنهاد نئولایز:۴۳ آمار اینستاگرام سال ۲۰۱۹ که باید بدانید
- تعداد شرکتکنندگان و نظرات
- سطح تعامل
- تعداد دنبالکنندگان
- ترافیک وبسایت یا صفحه ورودی (لندینگ) landing page
- خرید یا امتحان محصولات
- احساسات مثبت یا منفی
- اگر شما به طور سالانه مسابقه برگزار میکنید فراموش نکنید هر سال را با سال قبل مقایسه کنید.
همچنین میتوانید نظرات و سؤالاتی که دریافت کردهاید را تحلیل کنید. به طور مثال، آیا مردم متوجّه شدند چگونه باید شرکت کنند؟ کیفیّت محتوایی که دریافت کردید چگونه بود؟ آیا چیزی درباره مشتریان احتمالیتان یاد گرفتید؟
این گونه اطّلاعات میتواند به شما در ارتقاء مسابقات برای دفعات بعدی کمک کند.
از مخاطبهای خاص بعد از مسابقه استفاده کنید
به احتمال زیاد در زمانی که در حال برگزاری مسابقات اینستاگرام هستید تعامل بیشتری دریافت میکنید. میتوانید از این تعاملهای بیشتر برای ساختن مخاطبهای خاص برای تبلیغات اینستاگرام زمانی که مسابقه به اتمام رسید استفاده کنید تا مطمئن شوید همچنان در دید کسانی که احتمالاً پستهای مسابقهٔ شما را لایک کردهاند یا نظر گذاشتهاند ولی صفحهٔ برند شما را دنبال نکردهاند میمانید.









